Communiceren bij Emoties en Conflicten

Categorie
Workshops - Communicatie
Over deze bijscholing

Cliënten krijgen van zorgprofessionals thuis en in een zorginstelling vaak niet meer de zorg en hulp die ze gewend waren, of die ze graag zouden willen. Ook wordt veel meer een beroep gedaan op familie en mantelzorgers om die taken te doen, met overbelasting als gevolg. Dat betekent voor zorgmedewerkers: duidelijk grenzen aangeven en vaker “nee, helaas” zeggen. Dat levert ongetwijfeld emoties op bij cliënten en hun naasten. En/of discussies of conflicten met elkaar en met de professional of vrijwilliger.

 

Wat is een goede manier om daar mee om te gaan? Wat gebeurt er bij emoties en conflicten als de emotie voor de ratio gaat? Hoe krijg je grip op je eigen emoties? Hoe kun je deze emoties de-escaleren en goed onderhandelen in wat er wél mogelijk is om samen oplossingen te vinden? We gaan met elkaar oefenen middels heel herkenbare praktijksituaties.